Techniekonderwijs?

Soldeer een knipperlicht!

Denk buiten de kaders

Speciaal voor het onderwijs heeft HorEyeZon een soldeer-lespakket samengesteld: soldeer een knipperlicht.

Dit lespakket is geschikt voor kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar; dus voor de bovenbouw van de basisschool en de onderbouw van de middelbare school.

Nieuwsgierig naar het onderwerp? HorEyeZon verzorgt graag een gastles (1 uur of meer, op verzoek).

Basis

Tijdens de interactieve -basis- les geven we antwoord op ondermeer de volgende vragen:

  • Wat is een drone?
  • Hoe vliegt een drone?
  • Waar moet je op letten?

We onderzoeken een propeller, kijken in een echte drone en bedenken wat je allemaal nodig hebt voor een veilige vlucht.

En natuurlijk gaat iedereen even vliegen. We splitsen nu de klas. De ene groep gaat met de eigen docent een opdracht uitvoeren, de andere groep gaat vliegen (max 5 groepen van 3 leerlingen). Eerst even simpel beginnen – veilig – en alles heel houden. En dan steeds wat moeilijker.

Vervolg

De smaak te pakken?

In een apart af te nemen -vervolg op de basis- les leren we de drone programmeren! Het parcours dat je eerst met de hand hebt gevlogen, proberen we dan … automatisch, met een druk op de knop, af te leggen.

Wie durft?

Basis

De basisles begint met een stukje theorie. Via een Powerpointpresentatie en diverse materialen, krijgen de kinderen op verschillende manieren informatie aangereikt. Wat is een propeller, wat zie je daar aan, hoe werkt dat dan en kun je nog meer ‘propeller voorbeelden’ bedenken? Hier komt een stukje aerodynamica bij kijken – stof die met een paar filmpjes eenvoudig wordt uitgelegd. Ook leuk voor thuis!

Nu we snappen hoe een drone vliegt, gaan we bekijken wat er allemaal nodig is om deze te besturen. Kinderen leren dat er veel techniek bij komt kijken om een drone te laten vliegen. Ze snappen ook dat deze techniek wel eens kan falen.

Dit stukje bewustwording – risico’s, mogelijke gevaren – is een belangrijk thema. En … als er dan wat mis gaat? Tja, dan kun je de drone eens van binnen bekijken! En ook dat gaan we doen.

Zo bouwen we naar het moment dat de kinderen zelf mogen gaan vliegen. Eerst even achter de drone aan lopen. En dan blijven staan. Dat laatste is al een stuk moeilijker!

Vervolg

In de basisles hebben we geleerd hoe een drone vliegt en wat er allemaal bij komt kijken om dit veilig te kunnen doen. In deze les bouwen we door op deze kennis. Want als we een drone willen programmeren, dan kan er wel eens wat fout gaan. Een programmeerfoutje is zo gemaakt.

De kinderen hebben eerst nog eens het parcours verkend. Bekend terrein. Maar … hoe vertaal je dat ‘in code’?

Die vraag gaan we beantwoorden in wederom kleine groepjes; maximaal 5 groepjes van 3 kinderen. De kinderen vliegen nu niet zelf, maar hebben wel tijd (en ruimte) nodig om hun programma te testen. Samen moeten zij dit oplossen.

De kinderen leren hoe zij met ‘functieblokjes’, door deze op een juiste wijze te combineren, het gewenste gedrag kunnen voorschrijven.

Hoe gaaf is het om op een knop te drukken zodat de drone zijn route vliegt zoals jij die hebt bedacht?!

3 .. 2 .. 1 – take off!

Combi

Het is mogelijk om de basisles met de vervolgles te combineren. Maar dit vergt wel veel aandacht en concentratie van de leerlingen. De beste resultaten worden geboekt door tussentijds een adempauze te hebben. Even de stof laten bezinken zeg maar.

En mogelijk kiest u er liever voor om in de basisles een grotere groep te betrekken, dan in de vervolgles. Ook dat is mogelijk.

Een programmeerles zonder basisles, -instructie, is niet wenselijk. De kinderen missen dan de achtergrondinformatie die belangrijk is voor het inschatten van eventuele risico’s, veiligheid en (on)mogelijkheden.

We vliegen veilig – of we vliegen niet!