Technische vragen

De maximale hoogte die mag worden gevlogen met een RPAS is 120 meter, t.o.v. de grond gemeten. Deze kan verder worden verlaagd als bij testen blijkt dat het RPAS niet snel genoeg kan dalen.

Er is dus een verschil in wat ‘kan’ en wat ‘mag’.

De maximale afstand tussen piloot en platform wordt bepaald door o.a. sterkte van de zender(s), het zicht en de omgeving. Technisch gesproken kan dit dus honderden meters zijn, zelfs meer dan één kilometer. De maximale horizontale afstand is in beginsel een cirkel met een straal van 500 meter met de piloot als middelpunt. Dit kan onder voorwaarden met nog eens 500 meter worden verlengd. Dit heeft EVLOS of Extended Visual Line Of Sight. Er is dus een verschil in wat ‘kan’ en wat ‘mag’.

Daarnaast is ‘ver’ ook uit te leggen als ‘maximaal af te leggen weg’. Deze bedraagt circa 5 kilometer. Een en ander afhankelijk van ondermeer de weerscondities.

De duur van een vlucht hangt van een aantal factoren af, zoals windkracht i.r.t de vliegrichting, het gewicht van het systeem en de snelheid waarmee je vliegt en manoeuvres die je maakt. Gemiddeld gesproken kun je met dit type toestel 20 tot 25 minuten vliegen met een snelheid van 5 m/s. Harder dan 15 m/s wordt niet aanbevolen. Stijgen kan met 6 m/s en dalen is begrensd op 2 m/s.
De 14 Mb camera heeft een resolutie van 4384×3288 pixels en kan video’s opnemen met 1080p30 & 720p.
Nee, dat mag niet. We zijn gebonden aan de UDP – Uniforme Daglicht Periode. Deze tabel kunnen wij via de site van Luchtverkeersleiding Nederland inzien.

Proces vragen

In het engels betekent ‘drone’ dar, onze mannelijke honingbij. Een ‘drone’ is een onbemand luchtvaartuig. De term ‘drone’ heeft associaties met militaire inzet. Het is derhalve beter om van UAV of RPAS te spreken. Zie wikipedia voor een uitgebreide toelichting.
Hier is veel onduidelijkheid over, maar het antwoord moet in mijn beleving ‘nee’ zijn. Enige nuance is nodig. Nu wordt vooral gekeken naar de toepassing. Is er geen sprake van een ‘commercieel belang’ dan valt het vliegen met onbemande toestellen onder de ‘nieuwe regeling modelvliegen’. Is er wel sprake van ‘baat’ dan gelden de regels van ILT. De grootte van het platform speelt hierin dus een ondergeschikte rol. Als je dus een (speelgoed)toestel koopt van 50,- euro en daar foto’s mee maakt voor de verkoop, dan is dit ‘baat’. Zie hier wat er allemaal bij komt kijken voordat je commercieel mag vliegen.
De wet- en regelgeving is in beweging. Zo wordt en wetgeving voorbereidt voor oktober 2015 (we hebben net een wijziging gehad per 1 juli 2015). Daarin wordt ondermeer gekeken naar gewichtsklassen.
HorEyeZon beschikt over de vereiste aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven, speciaal geënt op deze branche. Zie hier een brochure daarover.
Een WA verzekering voor particulieren geeft geen dekking bij commercieel vliegen en mogelijk ook onvoldoende voor particulieren. Niet alle WA verzekeringen dekken schade ten gevolge van een drone incident.
In principe is ILT belast met toezicht. Zij kan eventueel met terugwerkende kracht boetes opleggen of over gaan tot intrekking van de ontheffing / verleende vergunning.
Nee, helaas. Dat gaat niet. Zelfs als zou het weer ons goed gezind zijn.

HorEyeZon dient een aantal stappen te volgen, vast te leggen en zo nodig contact te zoeken met betrokken instanties voor instemming. Per 1 juli 2015 is het wel zo dat de TUG-aanvraag (Tijdelijk Uitzonderlijk Gebruik) achterwege kan blijven (voor toestellen onder de 4 kg). Dat scheelt minimaal 4 weken procestijd.

Tello vragen

De Tello is een fijne drone om mee te leren vliegen en om gewoon leuk mee te spelen. Hij kan langzaam en snel vliegen en luistert goed naar de piloot. Aan de onderzijde zitten twee sensoren. Deze houden ‘de vloer’ in de gaten; de reden waarom de Tello stabiel blijft hangen als je alle controls loslaat. De keerzijde is dat bij donkere omstandigheden hij deze sensoren niet goed kan gebruiken. Dus dan moet je je pilot-skills aanwenden!

Buiten vliegen kan, maar denk er aan: de buren vinden het misschien minder fijn en de Tello is zeer gevoelig voor wind! Er zitten geen slimme ‘keer terug naar huis’ functies op, dus als hij buiten bereik komt … Ik raad het af.

De Tello is een drone van het Chinese DJI – Da-Jiang Innovations Science and Technology Co., Ltd.. Vele Nederlandse bedrijven verkopen de Tello. Zoek maar eens op Google en je zal zien: voldoende aanbod.

De Tello kun je besturen met bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Daarvoor moet je dan wel de Tello-app installeren. De Tello-app is er zowel voor Android als iOS. Belangrijk is dat je een wifi verbinding met je Tello kunt opzetten. Via de wifi verbinding krijgt de Tello zijn vlieginstructies. De Tello besturen met een iPad of andere tablet behoort dus ook tot de mogelijkheden. Het nadeel is wel: je moet met je vingers over het beeld schuiven om de ‘joysticks’ te besturen. Ik vind dat zelf ten koste gaan van de nauwkeurigheid en het vlieggevoel.

Je kunt de Tello ook met een controller besturen. De controller is verbonden met je mobiel (via bluetooth) en de mobiel is verbonden met de Tello (via wifi). Er is een kleine vertraging in de bediening, maar verwaarloosbaar. Het vlieggevoel is vele male beter / natuurlijker en dus ook leuker!

Hierover lopen op internet de meningen en ervaringen uiteen.

Zo zou de T1s van GameSir niet compatibel zijn, maar ik vlieg er prima mee (met Android en iPhone).

Aanbevolen wordt de 1Td van GameSir. Ja, werkt ook. Alleen is de 1Td niet direct te koppelen met je mobiel en moet de koppeling vanuit de Tello-app gebeuren. Dit werkt inderdaad voor de Tello. Maar wil je de controller bijvoorbeeld nog gebruiken voor het spelen van games op je mobiel – dan zal dat dus niet werken. Met de 1Ts kan dat wel.

Mogelijk zijn ook andere controllers geschikt, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Dit is niet altijd even logisch of triviaal. Volg deze stappen …

  1. Doe een volle accu in de Tello
  2. Zet de Tello drone aan
  3. Kijk naar de LED op de Tello. Deze knippert rood/groen/geel knippert 3 maal (zelfdiagnose) en gaat dan over in snelle knipper geel
  4. Ga naar je Smartphone instellingen -> wifi -> zoek de Tello-xxxx -> aanklikken voor verbinden
  5. Tello is nu verbonden met de Smartphone. De gele knipper blijft zolang er geen Visual Position System (VPS) in werking is. Boven de 0,5m gaat deze werken en wordt de LED groen.
  6. Je kunt nu vliegen via Tello-app op je Smartphone … of toch liever met de controller? Zie volgende stap (uitgaande van de T1d van GameSir)!
  7. Zet de controller aan; er lichten blauwe lampjes op – 4 als de accu vol is.
  8. Zorg dat de bluetooth op je Smartphone aan staat. Je mag de Controller, als je die ziet, aantikken, maar dat hoeft niet. We doen het in de app.
  9. Ga in de Tello-app op je Smartphone naar Instellingen; dit is het ‘wieltje’ links-boven-het-midden. Kies ->Bluetooth controller -> klik op GameSir disconnected: connect. Even wachten en … Connected
  10. Ga terug met “<” totdat je de menu’s kwijt bent en volledig beeld ziet van de camera.
  11. Je hebt nu bovenin je scherm: een volle batterij, wifi en bluetooth?
  12. Zet de drone met de achterzijde naar je toe. Dus de camera van je af.
  13. Klaar om op te stijgen! Kies uit (a) de GameSir d.m.v. R2 + Y toets tegelijk of (b) de Smartphone, door het opstijg-icon links te klikken / schuiven.
  14. Lekker vliegen!!

Voor de veiligheid kun je nog denken aan het dragen van een bril; een vuurwerkbril bijvoorbeeld. Je weet nooit!

Staat uw vraag er niet bij? Richt hem dan aan mij via het contactformulier of per e-mail.
Robin de Rooy