De EASA drone wet- en regelgeving is, in tegenstelling tot eerdere nationale wet- en regelgeving, gebaseerd op het risicoprofiel van de geplande vlucht. De gedachte is: hoe meer risico, hoe meer ‘mitigerende maatregelen’ je dient te nemen en des te meer eisen er worden gesteld aan piloot (opleiding / ervaring) en drone (Cx-klasse).

Kun je de vlucht niet uitvoeren binnen de kaders van de Categorie Open, dan valt de vlucht in de Categorie Specifiek. Dan heb je toestemming nodig van ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) in de vorm van een goedgekeurd Operationeel Handboek.
Wat zijn dan de mogelijkheden?

Mogelijkheden voor Operators
Vliegen in de Categorie Specifiek / Specific Category
STS PDRA SORA LUC
Declaratie Vergunning Vergunning Erkenning
STS-01 STS-02 PDRA-S01 PDRA-S02 PDRA-G01 PDRA-G02
VLOS BVLOS Standaard scenario

Lijkt op STS-01

Echter, C5/C6 keurmerk drone niet verplicht

Standaard scenario

Lijkt op STS-02

Echter, C5/C6 keurmerk drone niet verplicht

Generieke PDRA 01 Generieke PDRA 02 Concept of Operations (CONOPS)

SAIL

OSO’s

Organisatie mag zelfstandig PDRA’s en of SORA’s beoordelen
Lees meer bij EASA Lees meer bij EASA Lees meer bij EASA Lees meer bij EASA

STS – staat voor ‘Standaard Scenario’

Voor bepaalde (veel) voorkomende type operatie(s) heeft EASA de veiligheidsrisico’s en mitigerende maatregelen geïnventariseerd en beschreven:

  • STS-01 -> VLOS vluchten boven gecontroleerd grondoppervlak, in een bevolkt gebied
  • STS-02 -> BVLOS vluchten boven gecontroleerd grondoppervlak, met waarnemers, in een dun bevolkt gebied.

Operator

  • beschikt over een Operationeel Handboek en
  • verklaart bij de Nationale Luchtvaartautoriteit volgens een bepaald(e) STS operatie(s) uit te voeren.

Piloot

  • beschikt over kennis van het Operationeel Handboek en
  • heeft een juiste opleiding doorlopen.

PDRA – staat voor ‘Pre-Defined Risk Assessment’

Als je de operatie(s) niet binnen de kaders van de Standard Scenario’s kunt uitvoeren, kun je een PDRA overwegen. Hierin beschrijf je voor vastgestelde type operaties de grond- en luchtrisico’s en mitigerende maatregelen.

Er zijn vier Europese PDRA’s beschikbaar:

  • PDRA-S01 -> deze is afgeleid van STS-01, waarbij het gebruik van een C5/C6 drone niet verplicht is
  • PDRA-S02 -> deze is afgeleid van STS-02, waarbij het gebruik van een C5/C6 drone niet verplicht is
  • PDRA-G01
  • PDRA-G02

Behalve het gebruik van Europese PDRA’s is het lidstaten toegestaan nationale PDRA’s te formuleren.

Operator

  • beschikt over een Operationeel Handboek en
  • over een door de Nationale Luchtvaartautoriteit goedgekeurde PDRA.

Piloot

  • beschikt over kennis van het Operationeel Handboek en
  • heeft een juiste opleiding doorlopen.

SORA – staat voor ‘Specific Operations Risk Assessment’

Als de STS en PDRA onvoldoende ruimte bieden, kun je naar de SORA. Hierin beschrijf je de beoogde operatie(s), de ‘Concept of Operations’, ook wel ConOps genoemd. Je doorloopt een ‘Risk Assessment’ (analyse) en inventariseert de grond- en luchtrisico’s en mitigerende maatregelen. De mitigerende maatregelen moeten het SAIL-niveau (‘Specific Assurance and Integrity Level’) zo laag als mogelijk maken en het restrisico minimaliseren. Het SAIL-niveau bepaalt vervolgens aan welke Operationele Veiligheids Doelen de operator dient te voldoen; de zogenaamde OSO’s (‘Operational Safety Objectives’).

Operator

  • beschikt over een Operationeel Handboek en
  • over een door de Nationale Luchtvaartautoriteit goedgekeurde SORA.

Piloot

  • beschikt over kennis van het Operationeel Handboek en
  • heeft een juiste opleiding doorlopen.

LUC – staat voor ‘Light UAS Operator Certificate’

De organisatie met een LUC is bevoegd om zelfstandig, ‘als zijnde de Nationale Luchtvaartautoriteit’, PDRA’s en SORA’s te beoordelen.

Uitstel invoering STS

Op 15 juli 2021 werd door EASA bekend gemaakt dat er vanaf 2 december 2021 kon worden gevlogen onder de Standaard Scenario’s STS-01 en STS-02. Echter, de industrie was nog niet zover – er waren nog geen duidelijke eisen beschreven waaraan drones moesten voldoen om een C5/C6-keur te krijgen. Om die reden heeft EASA Verordening EU 2021/1166 moeten uitstellen.

De invoering is nu: 1 januari 2024.

Tot die tijd kan er dus niet conform STS-01 of STS-02 worden gevlogen.