Op 28 augustus 2014 heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een brief uitgedaan, gericht aan alle RPAS operators met daarin een gewijzigde procedure voor het verkrijgen van projectontheffingen en een blik op toekomstige regelgeving. Dit betekent dat een projectontheffing pas wordt afgegeven als:

  • een bewijs van inschrijving is afgegeven. Dat betekent:
    • telefonisch een PH-registratie reserveren bij Dirk-Jan de Lange (070-4562239);
    • het formulier ‘aanvraag bewijs van inschrijving’ opsturen naar ILT. Het formulier is te vinden op http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/luchtvaart/formulieren_luchtvaart/ onder ‘eigenaren luchtvaartuigen;
    • een vuurbestendigplaatje laten maken waarop de contactgegevens van de operator en de PH-registratie staat vermeld. Deze moet zichtbaar op of in het RPAS bevestigd worden;
    • de PH-registratie van het RPAS vermelden op het RPAS en het grondstation.
  • de Individual Design and Construction Assessment (IDCA) succesvol is afgerond;
  • het operationele handboek door EuroUSC of NLR is goedgekeurd;
  • de praktische eindtoets van de RPA-piloot met goed gevolg is afgerond.

Tevens wordt daarin aangegeven dat: “Met ingang van 28 augustus 2014 mag het NLR een design and construction assesment uitvoeren van lichte onbemande luchtvaartuigen. Het advies dat NLR hierover verstrekt aan ILT, wordt meegenomen in het besluit om een ontheffing te geven voor een bewijs van luchtwaardigheid, of na 1 juli 2015 bij de afgifte van een Speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid (S-BvL).”

Ja, ik wil een luchtfoto!

About the Author: R. de Rooy

Robin heeft HorEyeZon in 2015 opgericht. Sindsdien diverse drones gehad, gevlogen en gebruikt voor opdrachten, advies en onderwijs. Zich bekwaamd in thermografie (internationaal erkend ITC Level II) en BIM.